söndag 31 maj 2015

Hänt i Maj


Garaget har fått utebelysning, det har blivit spacklat och målat på insidan samt att strömmen blivit kopplad (28.5) både till garaget och till stolparna på gräsmattan.



Min låda med jordgubbar blev färdig denna sista helg i Maj, så nu hoppas jag på att de 5 nya plantorna växer sig stora och de 4 gamla ska må bra i sin nya låda + att alla ska ge oss jordgubbar. 
3 olika sorter jag planterat, de 4 gamla är polka, 2st vita jordgubbar och 3st var en ny norsk sort som jag inte minns namnet på.
Det var en låda... nu har jag bara resten kvar, men jorden tog slut så vi tar dom en annan gång.





Alla pioner är vid liv och håller på växer till sig, 2 plantor har t.o.m knoppar. Hoppas, hoppas de blommar iår.
En ny har jag köpt som ska få joina dom här.
Den 3:e på bilden (sett från kameran) heter enligt lappen 'Reddish Supreme' och ska vara klarröd men hittade ingen bild på den, på nätet.
Nå får se sen nångång då de blommar.
'Festiva Maxima'
'Solage' (ny)




'Inspecteur Lavergne'
'Alba Plena'

'Diket' är påbörjat, dvs där det kommer att komma en mur som håller blombänk och gräsmatta ifrån varann. Det blir en lååååång mur som ska byggas av leca-stenar. Muren ska gå förbi blomlådan här på nästa bild och kröka in vid den andra lådan som skymtar i hörnet av bilden. Lådorna ska alltså tas bort i samband med murbygget. Men räknar med att tulpanerna har blommat ut då. 



Vid entren har det börjat blomma, men tyvärr bara de vita tulpanerna tills vidare(och nån påsklilja). Jag hoppas att de svarta tuplanerna hinner ikapp de vita och inte blommar ut. Även om jag inte är riktigt superförtjust i de där vita tulpanerna eftersom dom går mera i gräddvitt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar